Mio. kr. | Oprindeligt budget 2017 | Korrigeret budget 2017 | Forventet regnskab 2017 BR3 | Forventet regnskab 2017 BR4 | Forventet afvigelse mellem korrigeret budget og forventet regnskab 2017 BR4 |
Indtægter | -4.211,7 | -4.193,0 | -4.196,0 | -4.196,0 | -3,0 |
Driftsudgifter | 3.959,9 | 3.970,4 | 3.974,7 | 3.956,1 | -14,3 |
Renter | 16,2 | 16,2 | 16,2 | 16,2 | 0 |
Resultat af primær drift | -235,6 | -206,4 | -205,0 | -223,7 | -17,3 |
Anlæg | 134,7 | 283,4 | 118,4 | 108,2 | -175,3 |
Forsyning i alt | - | - | - | - | - |
Resultat | -100,9 | 77,0 | -86,7 | -115,5 | -192,6 |
Finansiering i alt | 109,3 | 54,6 | 57,7 | 56,6 | 2,1 |
Resultat i alt | 8,4 | 131,6 | -28,9 | -58,9 | -190,5 |
Kasseopbygning | -8,4 | -131,6 | 28,9 | 58,9 | 190,5 |
Anlægsudgifter i 2017 | 180,1 mio. kr. |
Provenu fra salg af ejendomme og arealer | -46,3 mio. kr. |
Lånefinansierede projekter | -5,6 mio. kr. |
Udgifter som følge af manglende bygherrebidrag* | 7,0 mio. kr. |
| |
Anlægsudgifter netto | 135,2 mio. kr. |
Mio. kr. | Uden overførselsadgang | Med overførselsadgang | I alt | ||
Specialiseret | Øvrige | Specialiseret | Øvrige | ||
Læring og Trivsel | 0,3 | 0,5 | | 11,4 | 12,2 |
| | | | | |
Uddannelse og Job | 3,1 | 34,7 | | | 37,8 |
| | | | | |
I alt | 3,4 | 35,2 | | 11,4 | 50,0 |
Realiseringen af forslaget indebærer et mageskifte imellem Holbæk Kommune og Dansk Supermarked Ejendomme. Aftalen indebærer at Holbæk Kommune skal afstå 1.068 m2 og tilkøbe 1.004 m2. Dansk Supermarked Ejendomme skal netto tilkøbe 64 m2 landbrugsjord af Holbæk Kommune. |
Placering | Fordele | Udfordringer |
A (øst) | - Tingstedet ligger centralt ved indgang til butik. - Dansk Supermarked foretrækker denne løsning. | - Behov for vejanlæg (rundkørsel eller venstresvingsbane). - Behov for ejendomdoms-sag. - DagliBrugsen finder ikke denne placering hensigtsmæssig. |
D (vest) | - Adgang til to butikker fra samme p-område. - Tingstedet berøres ikke. - Sikrer en koncentreret placering af dagligvarehandlen på vestsiden af Hovedgaden. Ifølge helhedsplanen vil man lokalt primært satse på udviklingen af den vestlige side af Hovedgaden. | - Behov for vejanlæg (venstresvingsbane) - Umiddelbart vurderer Dansk Supermarked, at det ikke er forretningsmæssigt interessant med denne placering. - DagliBrugsen og Ugerløse Lokalforum støtter ikke denne placering, aht. skolegården. (dog er butikkens placering ændret på de nyeste tegninger) - Skoleledelsen har tilkendegivet bekymring for støj i de nærliggende klasselokaler i forbindelse med vareindlevering. |
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at
|
Sagstype | Forventet gennemsnitlig gebyrstørrelse | Bemærkninger |
Enfamiliehuse, sommerhuse, stuehuse | 3.500 kr. | Den typiske sag vil have et tidsforbrug på 3-10 timer. Men det vil forekomme sager med et væsentligt større tidsforbrug. |
Rækkehuse, dobbelthuse, kædehuse, klyngehuse | 1.750 kr. pr. boligenhed | Tidsforbrug pr. boligenhed afhænger af antal boliger, omfang mv. |
Landbrugsbygninger | | Variationen i tidsforbrug mellem de enkelte sager indenfor hver sagstype vil væres så stor, at det ikke meningsfyldt, at betragte den gennemsnitlige gebyrstørrelse |
Erhvervsbygninger | | |
Etageboliger | | |
Antenner, pyloner, master, vindmøller m.v | | |
Lovliggørelsesdispensationer til ”småbygninger” | 1.000 (fast gebyr) |
Administrationen har beregnet, at der med den indstillede model for gebyropkrævning i 2018 vil blive udført gebyrpligtig byggesagsbehandling for 2 mio. kr. Heraf vil byggesagsbehandling af kommunens egne byggesager anslået udgøre 0,35 mio. kr. Administrationen har ved beregning af den samlede gebyrsum taget udgangspunkt i antallet af sager i 2016. Det forventede tidsforbrug til de enkelte sagstyper er skønnet. Den egentlige gebyrindbetaling i 2018 vil dog ikke blive 2 mio. kr. Gebyrindbetalingen vil heller ikke blive 1,5 mio. kr., som fastsat i budget 2018. Der vil i praksis være en indfasningsperiode. Administrationen kan ikke på nuværende tidspunkt anslå, hvor stor gebyrindbetalingen i 2018 reelt vil blive. Indfasningsperioden skyldes, at byggesagsgebyret i langt de fleste og ”dyreste” sager i udgangspunktet først skal betales når byggeriet tages i brug. For mange byggeriers vedkommende vil det først være i 2019 eller senere. Indfasningsperioden kan ikke undgås. Men for at sikre den størst mulige gebyrindtægt i 2018, indstiller administrationen, at gebyrindbetalingen skal ske i to rater. Første rate skal betales, når der gives byggetilladelse. Anden rate skal betales, når der gives ibrugtagningstilladelse. For ”småbygninger” skal der kun betales en rate (ved byggetilladelse), da bygninger ikke kræver ibrugtagningstilladelse. Administrationen anslår, at de forskellige byggesagstypers andel af den samlede gebyropkrævning vil være fordelt således:
Den 1. januar 2018 træder et nyt bygningsreglement (BR18) i kraft. Med BR18 indføres bl.a. nye principper for kommunens sagsbehandling i forbindelse med brand og statik i komplicerede byggesager (landbrugsbygninger, øvrige erhvervsbyggerier og etageboligbyggerier). Denne ændring forventes på længere sigt, at få betydning for kommunens tidsforbrug i komplicerede byggesager. Tidsforbruget vil blive mindre, da certificerede rådgivere i fremtiden vil skulle forestå en del af den sagsbehandling, som kommunerne hidtil har udført. | ||||||||
|
Integrationsråd | Kr. 130.000 |
Handicapråd | Kr. 221.000 |
Ældreråd | Kr. 163.000 |
Udsatteråd | Byrådet afsætter kr. 75.000 |
Integrationsråd | Ca. 380 timer årligt |
Handicapråd | Ca. 225 timer årligt |
Ældreråd | Ca. 200 timer årligt + valg hvert 4.år |
Udsatteråd | Anslået 150 og 250 timer årligt |
30-årigt realkreditlån | 3.500.000 kr. |
Forbrug af afdelingens henlæggelser til planlagt og periodisk vedligeholdelse og fornyelse | 2.000.000 kr. |
Trækningsret/støtte fra boligselskabet | 1.000.000 kr. |
I alt | 6.500.000 kr. |
I mio. kr. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Omprioritering som følge af decentralisering | -5,0 | -10,0 | -10,0 | -10,0 | Behandles selvstændigt |
Økonomisk styring 2018 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Behandles selvstændigt |
Kompetenceudviklingsmidler | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | Behandles selvstændigt |
Effektiviserings- og besparelsesstrategi | | -28,0 | -56,0 | -84,0 | |
- Heraf pulje til organisatorisk arbejde | | 5,0 | 5,0 | 5,0 | |
- Heraf besparelser, så servicemåltal overholdes i overslagsårene | | -4,2 | -18,6 | -19,3 | |
- Rest til politisk prioritering | | 18,8 | 32,4 | 59,7 | |
Udviklingspulje | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | |
Reduktion af digitaliseringspulje | -4,5 | -4,5 | -4,5 | -4,5 | |
Rammebesparelse på midler til erhvervsfremme | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | Behandles selvstændigt |
Offentlig beslutning
Indstilles godkendt.
For stemte 5 (A, B, O og V). 1 (C) undlod at stemme.
Offentlig beslutning
Offentlig beslutning
Indstilles godkendt.
For stemte 4 (A, B og V). 2 (O og C) undlod at stemme.
Offentlig beslutning