Byrådet 1. behandlede budgettet 2017 – 2020 den 6. september 2016. Byrådssagen med tilhørende bilag er vedlagt denne sag som bilag efter de nytilkomne bilag.
Efter byrådets 1. behandling af budgettet er der indkommet ændringsforslag fra følgende fire politiske grupperinger:
- Venstre og Dansk Folkeparti,
- Socialdemokraterne og Radikale Venstre,
- Liberal Alliance
- Enhedslisten.
Ændringsforslagene er vedlagt som bilag.
Til hvert ændringsforslag har administrationen udarbejdet et overbliksskema, en resultatopgørelse samt en likviditetsoversigt. Disse dokumenter er også vedlagt som bilag.
Selvbudgettering af udskrivningsgrundlag
Til brug for de politiske forhandlinger om budget 2017-2020 har administrationen den 15. september 2016 udarbejdet et notat om det forventede provenu ved valg af selvbudgettering. Notatet viste et forventet provenu ved valg af selvbudgettering på 28,5 mio. kr. Koncerndirektionen indstillede i notatet, at der ikke selvbudgetteres i 2017. Alternativt indstillede koncerndirektionen, at der vælges selvbudgettering, men i 2017 budgetteres med indtægter svarende til det udmeldte udskrivningsgrundlag fra statsgarantien, og at den mulige gevinst ved selvbudgettering først budgetteres i 2020 til styrkelse af likviditeten.
Efter udarbejdelsen af notatet af 15. september 2016 er Holbæk Kommune blevet kontaktet af KL, da KL var blevet opmærksom på, at der i de tidligere beregninger indgik et beløb på ca. 3 mia. kr., som kan tænkes at være engangsindtægter, der trak skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2015 op på landsplan. Da disse indtægter stammede fra ganske få personer, har de kun betydning i enkelte kommuner. På den baggrund vurderer KL, at det tidligere skøn over udskrivningsgrundlaget i 2016 og frem var for høje, og KL har derfor foretaget nye beregninger.
Som det er beskrevet af administrationen i vedlagte notat af 22. september 2016, betyder de nye beregninger for Holbæk Kommune, at det forventede provenu ved selvbudgettering i 2017 falder fra 28,5 mio. kr. til 21,4 mio. kr. I notatet af 22. september 2016 indstiller koncerndirektionen fortsat, at der vælges det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2017, da den potentielle gevinst ved valg af selvbudgettering ikke er tilstrækkelig høj i forhold til risikoen ved at vælge selvbudgettering. Alternativt indstiller koncerndirektionen, at der vælges selvbudgettering, forudsat at der i 2017 budgetteres med indtægter svarende til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag, og at den mulige gevinst ved selvbudgettering først budgetteres i 2020 til styrkelse af likviditeten.
Da der i tre af de fire indkomne ændringsforslag er valgt selvbudgettering, og da der i de tre forslag er anvendt tallet (28, 5 mio. kr.) fra den oprindelige beregning, bør Økonomiudvalget - givet der er et politisk flertal for selvbudgettering - udarbejde et ændringsforslag indeholdende et provenu fra selvbudgettering på 21,4 mio. kr. og eventuelle andre ændringer.
Såvel notatet af 15. september 2016 som notatet af 22. september 2016 vedlægges som bilag.
Tekniske ændringer
Lån
Der er i budgetforslaget indarbejdet lån på 10 mio. kr. til energiforanstaltninger og 15 mio. kr. til andre formål. Lån til energiforanstaltninger kræver ikke dispensation.
Holbæk Kommune har søgt om lånedispensation fra lånepuljen på 500 mio. kr. til styrkelse af likviditeten i vanskeligt stillede kommuner. Kommunen har modtaget tilsagn på lånedispensation på 21 mio. kr.
Da kommunen har opnået dispensation på 21 mio. kr., men i budgetforslaget alene har indarbejdet lån på 15 mio. kr., foreslås der indarbejdet yderligere lånoptag på 6 mio. kr.
Anlæg og drift
KL har på baggrund af borgmestermøde den 22. september 2016 vurderet, at kommunerne vil overskride den samlede anlægsramme med 1,1 mia. kr. og omvendt har luft i den samlede serviceramme på 0,9 mia. kr.
For at overholde aftalen med regeringen opfordrer KL derfor kommunerne til at overveje forholdet mellem drifts- og anlægsudgifter.
Administrationen vil frem til Økonomiudvalgsmødet undersøge i hvilket omfang, Holbæk Kommune kan omfordele udgifter imellem drift og anlæg. Det sker med henblik på, at Økonomiudvalget eventuelt flytter midler mellem drift og anlæg i et ændringsforslag.
Underændringsforslag
Fristen for aflevering af underændringsforslag er den 26. september 2016 kl. 12.00. Hvis administrationen inden fristens udløb modtager underændringsforslag, vil de blive eftersendt til Økonomiudvalget senest den 27. september 2016 kl. 12.00 sammen med respektive overbliksskemaer, resultatopgørelser og likviditetsoversigter, så dette materiale også indgår i Økonomiudvalgets drøftelser på mødet 28. september 2016.
Den videre proces
På grundlag af Økonomiudvalgets indstillinger til byrådet udarbejder administrationen et nyt dagsordenspunkt til byrådets 2. behandling af budgettet.