Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget
Beslutningssag
Indstilling
Administrerende direktør Hans Søie indstiller, at:
dagsordenen til mødet d. 13. januar 2015 bliver godkendt.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Udvalget for Børn/Udvalget for Klima og Miljø, Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Administrerende direktør Hans Søie indstiller, at byrådet:
udpeger de byrådsmedlemmer, der skal deltage i omstillingerne under Holbæk i Fællesskab i første halvår af 2015.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Byrådet besluttede d. 10. december 2014 følgende emner for omstillinger, der skal arbejdes med under Holbæk i Fællesskab i første halvår af 2015:
Bæredygtige skoler og børnehuse – økonomisk og fagligt (forankres i Udvalget for Børn)
Større og bedre udskolingsmiljøer (forankres i Udvalget for Børn)
Virksomheder hjælper udsatte borgere i arbejde (forankres i Udvalget for Arbejdsmarkedet)
Kollektiv trafik (forankres i Udvalget for Klima og Miljø)
Medlemmer af de udvalg, hvor omstillingerne bliver forankret, deltager i omstillingerne under deres udvalgsområde. Følgende byrådsmedlemmer, som ikke er i omstillingsgrupperne på grund af deres medlemskab af de stående udvalg, skal indgå i omstillingsgrupperne:
Socialdemokratiet:
Finn Martensen
Jørgen Jensen
Solvej Pedersen
Radikale Venstre
Emrah Tuncer
Konservative
Michael Suhr
Dansk Folkeparti
Finn Nielsen
Inge Riis Langseth
Venstre
Bjarne Kongsted
Kurt Næsted
Morten Bjørn Nielsen
Pernille Kruse
Enhedslisten
Leif Juhl
Uden for partierne
Steen Klink Pedersen
Ved udpegningen af byrådsmedlemmer til de enkelte omstillinger skal byrådet sikre en bred politisk repræsentation i omstillingerne, og at der evt. er repræsentation fra udvalg, som kan bidrage med nye vinkler på omstillingen.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Administrerende direktør Hans Søie indstiller, at byrådet:
beslutter, hvordan der skal følges op på budgetaftalen for budget 2015-2018
beslutter, at de stående udvalg skal drøfte aftalen på deres møder i februar
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
I oktober 2014 vedtog byrådet budgetaftalen for 2015-2018.
Vi er nu trådt ind i det nye år og bringer budgetaftalen i erindring med det formål at afklare, hvordan der skal følges op på den i løbet af året.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Administrerende direktør Hans Søie indstiller, at:
Den politiske tids- og arbejdsplan vedrørende budget 2016-2019 godkendes.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Administrationen har udarbejdet et forslag til en politisk tids- og arbejdsplan for den kommende budgetperiode 2016-2019.
Planen tager, i lighed med sidste år, højde for at byrådet ønsker at inddrage borgere og virksomheder mere aktivt i budgetarbejdet.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at:
byrådet tiltræder vedlagte program for udarbejdelse af potentialeafklaringer for konkurrenceudsættelse i henhold til Budgetaftalen 2015 – 2018.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Der er indgået budgetaftale for 2015 – 2018 mellem Venstre, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Socialdemokraterne.
I aftalen indgår 15 områder til potentialeafklaringer ved konkurrenceudsættelse:
Undersøger om den nye daginstitution, som er planlagt opført i Holbæk by i 2016, skal bygges og drives som OPP i stil med det nye plejecenter i Tølløse.
Undersøge om opgavefordelingen vedrørende bygge- og anlægsprojekter mellem kommunen og private rådgivere mv. kan forbedres yderligere.
Genoptræning (udbud eller frit-valg).
Drift af plejecentre.
Tøjvask (ved borgerne i hjemmeplejen).
Bo- og dagstilbud til børn, unge og voksne på det specialiserede socialområde
Specialundervisning.
Vej og Park.
Facility Management – bygningsdrift. Dertil kommer alle typer af ejendomsadministration
Vedligehold af legepladser
Havne. Udbudsområdet kunne indebære drift og vedligeholdelse af havnearealer, færgeleje mv.
Vintertjeneste.
Vejrabatter
Administration af private veje
Belysning
Formålet med potentialeafklaringen er at afdække, hvorvidt det er muligt for Holbæk Kommune selv, at løse opgaven eller om der skal benyttes en ekstern leverandør for levering af den bedst mulige kvalitet til den laveste pris.
Programstyring
For at nå i mål med det aftalte i budgetaftalen foreslås det, at der laves et samlet program for de valgte områder, der skal potentialeafklares.
Programmet skal synliggøre vejen til gevinsterne, og det skal være muligt at følge de forskellige potentialeafklaringer, og forbinde dem med budgetaftalens samlede mål.
Deadline for gennemførelse af programmet er udgangen af 2017.
Af vedlagte bilag fremgår en nærmere beskrivelse af stadier og forslag til tidsplan.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Administrerende direktør Hans Søie indstiller, at:
flagregulativet afskaffes.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Sagen er et led i byrådets arbejde med at forenkle administrationsgrundlag og regulativer mv.
Baggrund for flagregulativet
Formålet med flagregulativet var at få et politisk besluttet regelsæt for flagning fra kommunens bygninger – herunder hvilke dage og med hvilke flag, der skal flages.
Regulativet læner sig tæt op ad de officielle flagregler og flagdage, og omfatter desuden nogle særlige kommunale flagdage, herunder valgdage, officielle besøg mv.
Flagregulativet blev vedtaget af byrådet den 11. april 2012. Efterfølgende vedtog byrådet en tilrettet version den 24. januar 2013. Her blev politiets flagdag slettet af regulativet, fordi politiet var flyttet fra Det Gamle Rådhus, og der derfor ikke længere skulle flages fra bygningen på politiets særlige flagdag.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Det vil ikke have økonomiske konsekvenser at afskaffe flagregulativet.
Øvrige konsekvenser
Hvis byrådet afskaffer flagregulativet, vil det fremover være administrationens ansvar at beslutte regningslinjer for flagning fra de kommunale bygninger. Det ansvar havde administrationen også tidligere, og der blev dengang – i det væsentlige - flaget de samme dage.
En afskaffelse vil derfor primært have den konsekvens, at byrådet fremover slipper for at tage stilling til eventuelle tilretninger af flagregulativet.
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget
Beslutningssag
Indstilling
Administrerende direktør Hans Søie indstiller, at Økonomiudvalget
beslutter tidsplan for 2015 med brugerundersøgelser og brugerpejlinger, der ligger under Økonomiudvalget
beslutter tidsplan for borgerpanelet
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Demokratieksperimentariet og de stående udvalg har nu drøftet Strategi for brugerundersøgelser.
Som led i strategien har Økonomiudvalget ansvaret for at koordinere indkomne ønsker til undersøgelser til borgerpanelet fra udvalgene. Økonomiudvalget har også ansvar for at beslutte tidsplan for brugerundersøgelser og -pejlinger under Økonomiudvalgets område.
Tidsplan for brugerundersøgelser- og pejlinger for Økonomiudvalgets område
Brugerundersøgelser og -pejlinger har brugerne af en konkret service som målgruppe.
Administrationen foreslår følgende tidsplan for undersøgelser:
Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice – 2. kvartal 2015
Løbende brugerpejlinger hos Borgerservice med henblik på udvikling af Borgerservice
Undersøgelser ved brug af borgerpanelet
Borgerpanelundersøgelser har et repræsentativt udsnit af Holbæk borgere som målgruppe.
På baggrund af de stående udvalgs drøftelser af temaer til borgerpanelundersøgelser, foreslår administrationen, at der afsættes plads i tidsplanen til borgerpanelundersøgelser, som knytter sig til omstillingsgrupperne. Temaerne og tidsplanen til omstillingsgruppernes borgerpanelundersøgelser skal ikke godkendes af Økonomiudvalget.
Udvalget bedes på udvalgsmødet desuden beslutte, om der er andre konkrete temaer, som skal indgå i tidsplanen.
Hvis der viser sig et behov i løbet af 2015, så vil det være muligt for udvalget at beslutte supplerende borgerpanelundersøgelser og brugerundersøgelser og -pejlinger i løbet af året.
Baggrund
Direktionen besluttede i august 2014 en ny strategi for brugerundersøgelser. Strategien understøtter arbejdet i Demokratieksperimentariet og gør det muligt at gennemføre brugerundersøgelser hyppigere og nemmere. Strategien lægger op til, at byrådet kan anvende brugerundersøgelser mere systematisk til at udvikle kerneopgaverne og følge op på politiske målsætninger.
Den nye strategi for brugerundersøgelser har tre spor:
Brugerundersøgelser på de store velfærdsområder skal gennemføres hvert 2. år. Det er større brugertilfredshedsundersøgelser, der følger et koncept fra Kommunernes Landsforening. Konceptet er udviklet for dagtilbud og dagpleje, folkeskole og SFO, samt hjemmepleje. Konceptet gør det muligt at sammenligne Holbæk Kommune med andre kommuner. (Dette spor indgik også i den gamle strategi for brugerundersøgelser.)
Brugerpejlinger på alle kommunale kerneopgaver. Der er tale om mini-brugerundersøgelser med kun fem spørgsmål. Spørgsmålene kan omhandle fx tilfredshed eller udviklingsønsker. De stående udvalg og Økonomiudvalget beslutter, hvor og hvornår der skal gennemføres brugerpejlinger
Borgerpanel. Konceptet for borgerpanelet planlægges at være klar i 1. kvartal 2015. Det bliver et elektronisk panel med en repræsentativ gruppe af Holbæk borgere, der via internettet kan blive spurgt om aktuelle lokalpolitiske temaer (fx havnens fremtid, trafik, selvbetjeningsløsninger, frivillighed mv.). Økonomiudvalget samler og koordinerer udvalgenes ønsker af undersøgelser til borgerpanelet.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at
Takster 2015 for Børne- og Voksenspecialområdet bliver godkendt.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
I henhold til bekendtgørelse nr. 683 af 20-06-2007 skal byrådet fastsætte en takst for tilbud vedrørende de specialiserede kommunale tilbud.
Efter budgetvedtagelsen for budget 2015 er der foretaget en korrektion af flere af taksterne på børne- og voksenspecialområdet. Taksterne bliver derfor fremlagt til godkendelse.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet.
Beslutningssag.
Indstilling
Administrerende direktør Hans Søie indstiller, at:
byrådet godkender Skema A for helhedsplanen for Boligselskabet Sjællands afdeling 403 Bent Grubbes Vej, Marievej, Holbæk, samt at kommunen stiller den nødvendige kommunegaranti, yder et lån på 200.000 kr. til kapitaltilførsel og, godkender den afledte huslejestigning.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Boligselskabet Sjælland har fremsendt Skema A for helhedsplanen for renovering af afdeling 403 Bent Grubbes Vej og Marievej, Holbæk.
Byrådet godkender samtidig, at:
Boligselskabet Sjælland optager et realkreditlån i afdeling 403 på 12.358.543 kr. til støttede renoveringsarbejder
Boligselskabet Sjælland optager et realkreditlån i afdeling 403 på 4.392.267 kr. til ustøttede renoveringsarbejder
Der stilles kommunegaranti for det støttede realkreditlån med 12.358.543 kr.
Kommunen yder afdeling 403 et rente- og afdragsfrit lån på 200.000 kr. til kapitaltilførsel, under forudsætning af at kreditforeningen, Landsbyggefonden og boligselskabet yder lån/tilskud til kapitaltilførsel med i alt 800.000 kr.
Kommunen anbefaler overfor Landsbyggefonden at Landbyggefonden yder en årlig huslejestøtte på 402.000 kr.
Kommunen anbefaler overfor Landsbyggefonden at afdeling 403 fritages for at indbetale afdelingens ydelser på udamortiserede lån til Landsbyggefondens landsdispositionsfond
Den afledte huslejeforhøjelse på ca. 121,15 kr. pr. m2 pr. år.
Helhedsplanen, som vedrører renovering af køkkener, badeværelser, tag, vinduer og døre, samt afløb m.m., er foreløbig behandlet og godkendt af Landsbyggefonden.
Landsbyggefondens endelige tilsagn kræver kommunens anbefaling og fornødne garantistillelse.
Afdeling 403 Bent Grubbes Vej og Marievej, Holbæk består af 12 dobbelt huse med i alt 24 boliger. Boligerne er opført i 1944.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Kommunen skal stille 100 % kommunegaranti for realkreditlånet til de støttede arbejder på 12.358.543 kr. Landsbyggefonden stiller 50 % regaranti for lånet.
Der skal ikke stilles kommunegaranti for realkreditlånet til de ustøttede arbejder.
Kommunegaranti for lån til alment boligbyggeri påvirker ikke kommunens låneramme.
Kommunen skal ydes et rente- og afdragsfrit lån til kapitaltilførsel på 200.000 kr. i 2016.
Den samlede kapitaltilførsel udgør 1.000.000 kr. og finansieres således:
Boligselskabet tilskud med 1/5 | 200.000 kr. |
Kreditforeningen lån med 1/5 | 200.000 kr. |
Kommunen lån med 1/5 | 200.000 kr. |
Landsbyggefonden 2/5 henholdsvis lån og tilskud | 400.000 kr. |
I alt | 1.000.000 kr. |
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at der træffes beslutning om:
mellemfinansiering på i alt 153.000 kr. til projektet ”Ugerløse i Bevægelse” på de betingelser, som er anført nedenfor under punktet ”økonomiske konsekvenser”
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Frivillige i Ugerløse har iværksat projektet ”Ugerløse i Bevægelse – den nye historie”. Projektets formål er at skabe aktivitet og sammenhed i lokalområdet gennem nye faciliteter for bevægelse og leg i Ugerløse.
Projektet har opnået tilsagn om støtte i form af 153.000 kr. i LAG-midler. Disse midler bliver først udbetalt, når projektet er etableret. Derfor søger foreningen om kommunal mellemfinansiering på 153.000 kr.
Projektet skal ses i lyset af ”Holbæk i Fællesskab”. Derudover vil projektet på langt sigt være med til at gøre lokalområdet mere attraktivt for nye beboere, ved at skabe et aktivt bevægelsestilbud og samlingssted i Ugerløse.
Projektets indhold
Projektet vil etablere en offentlig tilgængelig aktivitetsplads ved i Ugerløse tæt på skole og idrætsfaciliteter. De nye faciliteter vil kunne bruges af både børn og voksne til fysisk aktivitet. Aktivitetspladsen vil indeholde klatretårn, skaterfaciliteter og parkour-anlæg samt opholdsfaciliteter (se vedlagte projektbeskrivelse).
Foreningen forventer at kunne begynde anlægsfasen i foråret 2015, så projektet kan indvies i sommeren 2015.
Foreningen afholder selv driftsudgifterne, når faciliteterne er opført.
Kommunale tilskud til projektet
Projektet har modtaget tilsagn om følgende kommunale tilskud
Lokalområdernes udviklingspulje: 68.750 kr.
Sundhedspuljen (sundhedsområdet): 50.000 kr.
Derudover besluttede Udvalget for Kultur og Fritid, den 5. januar 2015, at yde et tilskud til projektet på 40.000 kr.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Det samlede anlægsbudget for projektet er 311.750 kr.
Den samlede anlægsfinansiering er:
LAG-midler | 153.000 kr. | Tilsagn er opnået |
Lokalområdernes udviklingspulje | 68.750 kr. | Tilsagn er opnået |
Sundhedspuljen | 50.000 kr. | Tilsagn er opnået |
Frivilligheds- og sundhedspulje | 40.000 kr. | Tilsagn er opnået |
Total | 311.750 kr. | |
Mellemfinansiering
Mellemfinansieringen vil indebære et midlertidigt træk på kommunens kassebeholdning. Det betyder, at i det/de år, hvor mellemfinansieringen bliver udbetalt, skal der gives en tillægsbevilling, der svarer til udlægget i det pågældende år.
Mellemfinansieringen vil være betinget af:
Projektet er fuldt finansieret før det påbegyndes
Der er udpeget en ansvarlig for projektets gennemførelse
Der er sikkerhed for beløbets tilbagebetaling via transport/udlæg i finansieringstilsagnet fra LAG.
Mellemfinansieringen kan ikke udgøre et større beløb end tilsagnet fra LAG-midler.
Der sker udbetaling af mellemfinansieringen i takt med afholdelse af faktiske udgifter (dokumentation fra den ansvarlige for projektets gennemførelse).
Udbetalingerne kan kun medgå til betaling af de forudsatte driftsudgifter
Udbetalingerne må ikke anvendes til drift af projektet
Der er deadline for mellemfinansieringens tilbagebetaling (mx løbetid fx 2 år)
Såfremt projektet – mod forventning – ikke bliver fuldført efter igangsættelsen, er der en risiko for, at Holbæk Kommune ikke kan – helt eller delvist – få det udlagt beløb retur igen.
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at:
De 3 principper for arealoptimering vedtages
Ansvarsfordeling mellem Økonomiudvalg og administration fastlægges således, at administrationen foretager arealoptimering inden for rammerne af de politiske vedtagne principper
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Historik
Som del af Holbæk i Fælleskab har byrådet besluttet, at der skal realiseres en reduktion af kommunens udgifter til drift af kommunens ejendomme (arealoptimering) på 20 mio. kr. inden udgangen af 2018. Omregnet til kvadratmeter på baggrund af nøgletal betyder dette, at der skal ske en reduktion af kvadratmeterantallet med ca. 15 %.
Økonomiudvalget drøftede på møde 5. november 2014 10 principper for arealoptimering og udtrykte i forlængelse af drøftelsen ønske om, at der blev udarbejdet et revideret oplæg med færre og lettere forståelige principper. På denne baggrund er oplægget revideret, og antallet af principper er reduceret til 3 stk.
De 3 reviderede principper
Princip 1: Bygningerne skal anvendes af flere personer pr. kvadratmeter og i længere tidsrum.
For at kunne øge kvadratmeterudnyttelsen er det nødvendigt at undersøge om bygningerne udnyttes optimalt i den tid de er i brug? Samtidig skal det undersøges om bygningerne kan anvendes af andre funktioner i de tidsrum hvor bygningerne ikke benyttes til det nuværende formål. For at få plads til flere funktioner i bygningerne kan det være nødvendigt at forskellige personalegrupper deler eks. køkken-, møde- og omklædningsfaciliteter. Det betyder eks. at alle personalegrupper på en skole deler samme personalefaciliteter.
Princip 2: Der anlægges en økonomisk helhedsvurdering når funktioner flyttes og samles i færre bygninger.
For at kunne øge kvadratmeterudnyttelsen er det nødvendigt at flytte funktioner sammen. Der anlægges en samlet økonomisk vurdering, hvor både direkte driftsudgifter og afledte udgifter til eks. øget transport mv. medregnes. Der vil ofte kunne realiseres den største besparelse ved at samle funktioner i bygninger med middel eller god bygningsmæssig stand (kategori 1-3) og så frasælge dårligt udnyttede bygninger samt bygninger i dårlig stand (kategori 4-5). Det kan i enkelte tilfælde være nødvendigt at samle funktioner i bygninger i dårlig stand, hvis disse ikke kan sælges og derfor vil påføre kommunen forsatte udgifter.
Princip 3: Bygninger kan kun tages i anvendelse efter en samlet vurdering af lokalebehovet på tværs af kommunens fagområder.
For at kunne øge kvadratmeterudnyttelsen er det nødvendigt, at der anlægges et helhedsperspektiv og, at bygningerne anvendes ud fra hvad der er mest optimalt for hele kommunen og ikke i forhold til, hvad der giver mest mening for et enkelt fagområde. Det betyder også, at bygningerne ikke ”ejes” af eller kan disponeres over, af de funktioner som anvender bygningerne i dag. Hvis der skal ske en ændring af anvendelsen, så skal dette ske, efter der er foretages en samlet central vurdering af lokalebehovet ud fra geografiske og faglige behov.
Ansvarsfordeling mellem Økonomiudvalg og administration
For at realisere reduktionen er det nødvendigt, at der arbejdes med arealoptimering på tværs af hele organisationen og arealoptimering berører derfor mange forskellige interessenter (brugere, politikere og ansatte). Det betyder samtidigt, at det ofte er uklart hvem af de mange interessenter, der kan træffe den endelige beslutning når eksempelvis en funktion skal flyttes fra en matrikel til en anden matrikel. Den manglende klarhed medfører, at simple arealoptimeringer ofte trækker ud, og at muligheden for et helhedsorienteret syn på den kommunale bygningsmasse forsvinder.
For at imødegå problemstillingen om uklarhed om beslutningskompetence indstilles det, at Økonomiudvalget fastlægger rammer og principper for arealoptimeringer, og at administrationen inden for disse forestår det konkrete arbejde.
Der vil fortsat i visse tilfælde være behov for, at der træffes konkrete politiske beslutning før, der kan foretages arealoptimering eksempelvis hvis arealoptimering forudsætter nybyggeri eller lovgivning kræver dette. Ligeledes kræver frasalg af bygninger fortsat politisk behandling.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at:
Der gives en tillægsbevilling til anlægsbevillingen på i alt 7,85 mio. kr. til færdiggørelse af byggeriet af det nye børnehus Midgård.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Historik
Primo 2013 indgik Holbæk Kommune kontrakt på opførelsen af en ny dagsinstitution, Midgård, i Tølløse med hovedentreprenør Jönssons A/S. Jönssons A/S gik konkurs 19. november 2013. Byggeriet af Midgård blev kort efter under stormen Bodil i december 2013 skadet og den bærende konstruktion skulle efterfølgende rettes op.
Frem til sommeren 2014 blev projektet afklaret, så der kunne gennemføres et nyt udbud.
Desværre løb byggeriet efterfølgende ind i yderligere en forsinkelse. Holbæk Kommune var nødsaget til at ophæve entreprisekontrakten med tagpap entreprenøren. Der er efterfølgende indgået en ny kontrakt med næst billigste tagpapentreprenør fra udbudsfasen. I perioden efter opsigelse af kontrakten med Icopal var konstruktionen desværre afdækket mangelfuldt. Dette resulterede i en omfattende vandskade og skimmesvamp.
Behov for ekstrabevilling
Udbedring af vandskade
De samlede udgifter til udbedring af vandskaden forventes at beløbe sig til i alt 8,2 mio. kr. ekskl. moms. Da de endelige omkostninger ikke kendes før senere i byggeriet indeholder det samlede beløb 10 % til uforudseelige udgifter, svarende til godt 0,7 mio. kr. ekskl. moms. Der er indgået aftale med HM Gruppen om at dele udgiften på 3,0 mio. kr. ekskl. moms til fjernelse af vandskadede bygningsmaterialer samt genopførelse til samme stade. Holbæks Kommunes umiddelbare udgifter beløber sig derfor på grund af vandskaden til 8,2 – 1,5 = 6,7 mio. kr. ekskl. moms.
Det er under overvejelse at gennemføre en voldgiftsag med henblik på at fastslå evt. erstatningsansvar. Administrationen udarbejder et notat om disse overvejelser med indstilling til byrådets godkendelse. Det er vigtigt at pointere, at udgifter til at indlede og gennemføre en evt. voldgiftssag ikke er indeholdt i budgettet for vandskaden. Det vil kræve en særskilt bevilling.
Uforudseelige udgifter samt ændret vejadgang
Normalt afsættes et rimeligt beløb til uforudseelige udgifter i forbindelse med byggerier. Der er på nuværende tidspunkt gjort et ret stort indhug i disse reserver.
Administrationens vurdering er, at de ikke-disponerede midler er stramt kalkuleret. Der er bl.a. ikke afsat uforudseelige udgifter til rådgivere. Der søges derfor om en tillægsbevilling på 0,9 mio. kr. ekskl. moms. til dækning af de supplerende uforudseelige udgifter. I dette beløb er indeholdt 0,27 mio. kr. til en ændret udkørsel fra Midgård til Tølløsevej. Endelig udformning er under afklaring.
Honorar til byggeledelsen
Det har som følge af byggeriets udvikling været nødvendigt at ansætte en ekstern byggeleder. Udgiften til honorar til byggelederen forventes at blive på i alt 0,25 mio. kr.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Der gives en samlet tillægsbevilling til færdiggørelse af Midgård.
Beløb i mio. kr. | |
Udbedring af vandskade | 6,70 |
Uforudseelige udgifter samt ændret vejadgang | 0,90 |
Honorar til rådgiver | 0,25 |
Total | 7,85 |
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at:
arealet på Murervej 9, 4370 St. Merløse bliver sat til salg i offentligt udbud
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Byrådet har den 10. december 2014 vedtaget, at dagsordenspunkter om salg af ejendomme og grunde fremover opdeles således, at beslutningen om salg bliver behandlet på åbent møde, og at priserne for salget bliver fastsat på lukket møde.
Administrationen foreslår, at grunden Murervej 9, 4370 St. Merløse bliver solgt i offentligt udbud.
Grunden er på ca. 32.800 m2 og ligger som råjord til erhverv. Der er ikke nogen lokalplan for området.
En del af grunden bliver i øjeblikket udlejet til foreningen MC Riders. Lejekontrakten er indgået 1. februar 1999, og kan opsiges med et halvt års varsel.
Derudover har nabovirksomheden oplag af containere samt grus og sten på en del af grunden.
Begge parter har ytret ønske om at overtage en del af grunden på forskellige vilkår.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Udvalget for Klima og Miljø, Økonomiudvalget og byrådet.
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at der frigives anlægsmidler til:
Renovering af kommunens bygninger på i alt 11,5 mio. kr.
Energibesparende foranstaltninger på i alt 10 mio. kr.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Center for Ejendomme varetager ejendomsdriften af kommunens bygninger herunder renovering og foranstaltninger på bygninger, der skal medvirke til at sænke energiforbruget. Der er i budget 2015 afsat anlægsmidler til renovering af kommunens bygninger på i alt 11,5 mio. kr. og anlægsmidler til energibesparende foranstaltninger på i alt 10 mio. kr.
Hvorfor frigives midlerne så tidligt
Midlerne til byggeprojekter skal være anvendt inden udgangen af budgetåret, for at undgå der sker overførsler mellem årene. Derfor skal frigivelsen ske så tidligt på året som muligt, for at sikre, at byggeprojekterne kan blive afsluttet.
Oversigt over renoveringsprojekter
I bilag 1 er en oversigt over hvilke bygninger der i 2015 skal renoveres og/eller, hvor der skal arbejdes med energibesparende foranstaltninger. Udvælgelsen sker med udgangspunkt i registreret vedligeholdelsesbehov, energimærker samt bygningsreglementet 2010, kap. 6.
Den samlede oversigt kan ændre sig over året, hvis der opstår akutte sager, der kræver en anden disponering af midlerne. Beløbene på de forskellige renoveringer er prisoverslag, da der ikke er indhentet endeligt tilbud endnu.
Oversigten kan også ændre sig som følge af arbejdet med arealoptimering, hvor bygninger løbende rømmes og/eller skal huse nye funktioner, og hvor renoveringsbehovet derfor ændrer sig.
Opfølgning
Som opfølgning på den vedlagte oversigt laver Center for Ejendomme ultimo januar en prioriteret version af bilag 1, der viser vigtigheden af de individuelle projekter.
Derudover vil der i juni komme en status på renoveringsprojekterne til orientering i Udvalget for Klima og Miljø.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Bevillingsskema:
Opgave | Bevillingstype | Indeværende år |
Renoveringspulje 2015 | Anlæg | 11.500.000 kr |
Energibesparende foranstaltninger | Energi | 10.000.000 kr |
I alt | | 21.500.000 kr |
Udover de frigivne midler jf. bevillingsskemaet forventes det, at der overføres anlægsmidler fra renoveringspuljen 2014 til 2015 som led i den samlede opgørelse af drifts- og anlægsmidler, der skal overføres fra 2014 til 2015
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Udvalget for Klima og Miljø, Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at:
Økonomiudvalget beslutter, at igangsætte lokalplan for flygtningecenter på Roskildevej i Vipperød
Økonomiudvalget beslutter, at igangsætte lokalplan for Solcelleanlæg på Lammefjorden.
Byrådet beslutter at delegere beslutningskompetencer vedrørende udsendelse til høring samt endelig vedtagelse af lokalplan for flygtningecenter på Roskildevej i Vipperød til administrationen
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Kort beskrivelse af lokalplaner
Lokalplan for Flygtningecenter på Roskildevej i Vipperød skal erstatte den nuværende lokalplan, hvor området er udlagt til motel og kursusvirksomhed. Formålet med Lokalplan for flygtningecenter på Roskildevej i Vipperød (jf. bilag 2) er at udvide anvendelsesbestemmelserne i den nuværende lokalplan til også at omfatte flygtningecenter.
Lokalplan for Solcelleanlæg på Lammefjorden (jf. bilag 1) skal give mulighed for opstilling af et solcelleanlæg, der kan producere op til 67,3 mio. kWt pr. år, hvilket svarer til strømforbruget i ca. 22.000 husstande. Lokalplanområdet omfatter et areal på 180 ha, syd for de eksisterende vindmøller ved Hagesholm.
Delegering
Da kun byrådet kan træffe afgørelse om, at delegere beslutningen om høring samt endelig vedtagelse af planerne, behandles sagen også af byrådet.
For at fremme sagsgangen indstilles der, at beslutning om høring samt endelig vedtagelse af lokalplanen for flygtningecenter på Roskildevej i Vipperød delegeres til administrationen i Holbæk Kommune. Ejendommen har tidligere været anvendt til flygtningecenter, men den tidligere lovhjemmel er bortfaldet og denne anvendelse er derfor ikke længere mulig. Det vurderes, at der i denne lokalplan ikke foretages væsentlige ændringer i forhold til den nuværende lokalplan samt overordnede planlægning og en delegering vil derfor lette sagsgangen betydeligt.
Lokalplanen for solcelleanlæg på Lammefjorden kan ikke delegeres grundet væsentlige forholdt i kommuneplanen samtidig med, at området vil være et nyt rammeområde i kommuneplanen.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Sagen behandles i Udvalget for Klima og Miljø, Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at:
Følgende dokumenter sendes i offentlig høring:
a) Forslag til Kommuneplantillæg nr. 3 og den tilhørende VVM-redegørelse (Vurdering af Virkninger på Miljøet) for udvidelse af det eksisterende biogasanlæg.
b) Lokalplanforslag nr. 6.13 for et affaldshåndteringsanlæg og et solenergianlæg ved Audebo.
c) Miljøvurdering af Forslag til kommuneplantillæg nr. 3 og lokalplanforslag nr. 6.13.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Økonomiudvalget besluttede på mødet den 12. november 2013 (sag nr. 218) at igangsætte en ny planlægning for det eksisterende affaldshåndteringsanlæg ved Audebo. Baggrunden var en konkret ansøgning om en udvidelse af det eksisterende biogasanlæg i området.
Ansøger ønsker at udvide det eksisterende biogasanlæg på et areal, der i den gældende planlægning kun er udlagt til deponi (affalds- og jorddeponi). Imødekommelse af ansøgningen forudsætter derfor, at der både vedtages et kommuneplantillæg med VVM-redegørelse og en ny lokalplan for området. Desuden skal der i tilknytning til kommuneplantillægget og lokalplanen udarbejdes en miljøvurdering.
Administrationen har udarbejdet udkast til Forslag til kommuneplantillæg nr. 3 med tilhørende VVM-redegørelse, udkast til lokalplanforslag nr. 6.13 samt en miljøvurdering af de to planforslag. Dokumenterne kan ses her.
Den nye planlægning muliggør udover et affaldshåndteringsanlæg også et solenergianlæg i området. Administrationen vurderer, at affaldshåndteringsanlægget på sigt kan drage særlig nytte af solenergi - for eksempel til levering af strøm til anlæggene i området.
Planforslagenes indhold
Planområdet ligger i den nordlige del af kommunen og har en størrelse på ca. 67,2 ha. Området anvendes i dag til landbrugsdrift og affaldshåndteringsanlæg, herunder biogasanlæg og deponeringsanlæg. Den østlige del af området henligger som ubebygget græsmark.
Lokalplanforslaget inddeler planområdet i fire delområder med følgende hovedanvendelser:
Affaldshåndteringsanlæg. Deponeringsanlæg og biogasanlæg, herunder også anlæg til komprimering og opgradering af biogas.
Jorddeponi og solenergianlæg
Jord- og affaldsdeponi
Jorddeponi
Grænserne imellem delområderne fremgår af lokalplanforslaget.
Lokalplanforslaget sikrer et hensyn til omgivelserne, bl.a. med bestemmelser om placering, omfang og udformning af byggeri og anlæg, bestemmelser om afskærmende beplantning samt bestemmelser om omfanget og udformningen på jord- og affaldsdeponi i området.
Miljøvurderingen af forslag til kommuneplantillæg nr. 3 og lokalplanforslag nr. 6.13 belyser miljøpåvirkningerne af de to planforslag. Hovedkonklusionen i dokumentet er, at planforslagene ikke medfører væsentlige miljøpåvirkninger i forhold til den gældende planlægning for området.
VVM-redegørelsen belyser miljøpåvirkningerne af det konkrete projekt for udvidelsen af det eksisterende biogasanlæg. Hovedkonklusionen i dokumentet er, at projektet for udvidelsen af det eksisterende biogasanlæg i området ikke vil medføre væsentlige miljøpåvirkninger i forhold til de eksisterende anlæg i området.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Den nye planlægning har ingen økonomiske konsekvenser for Holbæk Kommune.
Øvrige konsekvenser
Høring
Der blev afholdt en fordebat om den nye planlægning for et affaldshåndteringsanlæg i perioden 15. april – 13. maj 2014. I perioden blev der indsendt ét høringssvar fra Hagested Lokalforum, der fremgår af bilag nr. 1. I høringssvaret bliver der udtrykt en bekymring ift. fremtidige lugtgener fra affaldshåndteringsanlægget i området. De potentielle lugtgener og konsekvenserne heraf er belyst i både miljørapporten til de to planforslag samt i VVM-redegørelsen for udvidelsen af det eksisterende biogasanlæg.
I forbindelse med fordebatten blev de berørte, eksterne myndigheder hørt om at komme med inputs til den nye planlægning. Efter høringen har der været en nærmere dialog med Naturstyrelsen og Vejdirektoratet. Bl.a. for at sikre, at lokalplanforslaget sikrer det nødvendige hensyn til hovedvejen rute 21, der ligger vest for området.
Der vil blive planlagt et borgermøde under den offentlige høring af den nye planlægning for et affaldshåndteringsanlæg og et solenergianlæg ved Audebo. Datoen vil blive annonceret i annoncen for den offentlige høring.
Lovgrundlag – link
Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
VVM-bekendtgørelsen
Sagshistorik, henvisninger
Ansøger søgte om en ny lokalplan d. 11. november 2013, og efterfølgende besluttede Økonomiudvalget at igangsætte planlægningen på mødet den 12. november (sag nr. 218).
Sagsgang og sagstype
Udvalget for Klima og Miljø, Økonomiudvalget og byrådet.
Beslutningssag.
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at
byrådet træffer principbeslutning om at ville ekspropriere til sikring af Knabstrup Vandværks forsyningssikkerhed, såfremt Knabstrup Vandværk ikke ved frivillige aftaler kan erhverve de nødvendige arealer og rettigheder for etablering af en ny indvindingsboring på matr. nr. 6a Bakkerup By, Mørkøv, og for etablering af en ny råvandsledning over matr. nre. 5ap, 5c og 5a, Bakkerup By, Mørkøv,
administrationen igangsætter ekspropriationsforløb for Knabstrup Vandværks erhvervelse af nødvendige arealer og rettigheder for etablering af en ny indvindingsboring og råvandsledning, som ovenfor nævnt, såfremt Knabstrup Vandværk ikke ved frivillige aftaler kan erhverve de nødvendige arealer og rettigheder, og
at byrådet udpeger byrådsmedlem Ole Brockdorff til at lede og deltage i en eventuel åstedsforretning.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Knabstrup Vandværk har anmodet Holbæk Kommune om at udtrykke sin vilje til om nødvendigt at ville ekspropriere, hvis det ikke ved frivillige aftaler er muligt at erhverve de nødvendige arealer og rettigheder for etablering af en ny indvindingsboring på matr. nr. 6a Bakkerup By, Mørkøv, og for etablering af en ny råvandsledning fra denne boring til vandværket på Stoltenborgvej 8, 4440 Mørkøv
Knabstrup Vandværks har i dag to boringer ved vandværket på Stoltenborgvej 8, som er henholdsvis 51 og 43 år gamle og ligger med kort indbyrdes afstand. Boringerne vurderes af Holbæk Kommunes Grundvands-team at have en yderst begrænset restlevetid. Den nye boring skal sikre vandforsyningen dels til vandværkets egne forbrugere og dels Vandfællesskabet Nordvestsjælland, som leverer vand til vandforbrugende industrier i Kalundborg.
Den nye boring søges placeret længst væk fra kendte forureningskilder og på en placering, oven over et udnytteligt grundvandsmagasin
Holbæk Kommune, Grundvandsteamet har den 16. oktober 2013 givet vandværket tilladelse til at indvinde vand fra både de to eksisterende boringer og fra den nye påtænkte boring.
Knabstrup Vandværks ønske om at udvide sin forsyningssikkerhed er af administrationen vurderet at være velbegrundet. Endvidere finder administrationen det både aktuelt og nødvendigt for Knabstrup Vandværk at sikre den nutidige og fremtidige forsyning med drikkevand.
Såfremt et ekspropriationsforløb igangsættes skal byrådet træffe endelig beslutning om ekspropriation, herunder godkendelse af eventuelle erstatnings- og forligstilbud. Eventuel ekspropriation vil ske under hensyn til den private ejendomsret og reglerne for afståelse eller indskrænkning heri.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Holbæk Kommune betinger sig over Knabstrup Vandværk, at alle omkostninger forbundet med en eventuel ekspropriation skal afholdes af Knabstrup Vandværk. Dette gælder også såfremt ekspropriationsbeslutningen og erstatningsspørgsmålet måtte blive påklaget.
Øvrige konsekvenser
Holbæk Kommune, som ekspropriationsmyndighed, gennemfører ekspropriationen.
By og Landskab forestår ekspropriationssagens gennemførelse, herunder indvarsling og afholdelse af åstedsforretning, indstilling om beslutning om ekspropriation, sikring af Knabstrup Vandværks udbetaling af erstatninger, evt. videresendelse af klage til klageinstans samt evt. indbringelse af erstatningsspørgsmålet for taksationsmyndigheder.
Høring
Offentliggørelse og indvarsling til en eventuel åstedsforretning varetages af By og Landskab i henhold til lovgivningen for området.
En eventuel endelig ekspropriationsbeslutning vil skriftlig blive tilsendt berørte ejere og brugere.
Lovgrundlag – link
Hjemmelen til ekspropriation er kapitel 7, § 37 i vandforsyningsloven, lovbekendtgørelse nr. 1199 af 30. september 2013 om vandforsyning m.v.
Ekspropriation gennemføres efter procedurereglerne herom i vejlovens kapital 5, lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011 om offentlige veje.
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Udvalget for Kultur og Fritid, Økonomiudvalg og byråd
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at der træffes beslutning om:
godkendelse af samarbejdsaftale med Hjalm i perioden 2015-2018 samt frigivelse af de midler, som i budgettet er afsat til dette formål.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
I budgetaftalen for 2015-2018 afsatte byrådet 210.000 kr. årligt til at indgå en flerårig aftale med fonden bag træskibet Hjalm. Kultur og Fritid har efterfølgende udarbejdet en samarbejdsaftale med fonden. Denne aftale skal godkendes af byrådet, som også skal frigive de midler, som er afsat i budgetaftalen.
Formål med samarbejdet
Formålet med aftalen er at fastholde og udvikle det maritime træskibsmiljø i Holbæk gl. havn, som Hjalm er en vigtig del af. Samarbejdet sikrer, at Hjalm fortsat vil være et grundelement i formidling af fjordens liv og det maritime miljø til folkeskoleelever og andre interesserede
Aftalens indhold
Aftalen indebærer, at Holbæk Kommune yder et årligt tilskud på 210.000 kr. til Hjalm.
Hjalm forpligter sig til at afholde op mod 25 sejladser årligt for folkeskoleelever i samarbejde med den kommunale naturvejleder. På sejladserne vil eleverne blive introduceret til det maritime miljø og gøres til ansvarlige trafikanter på vandet. Eleverne vil også lære om livsbetingelser for livet i fjordene.
Hjalm forpligter sig også til at afholde et årligt togt med overnatning i samarbejde med Brorfelde Observatorium, så der skabes en sammenhæng mellem den naturfaglige formidling på Brorfelde Observatorium og på Hjalm.
Endelig er det et element i aftalen, at der fortsat er dialog mellem Hjalm og Holbæk Kommune (Uddannelse for alle unge) om etablering af praktikpladsforløb.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Samarbejdsaftalen bliver finansieret via de midler (210.000 kr. årligt) som er afsat i budget 2015-2018 til at indgå en flerårig aftale med Hjalm.
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Byrådet 8. oktober 2014: Budgetaftale 2015-2018
Sagsgang og sagstype
Udvalget for Kultur og Fritid, Økonomiudvalget og byrådet.
Beslutningssag.
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at det besluttes:
at frigive anlægsbudget på 1 mio. kr. fra halpuljen til en udviklingspulje på kultur og fritidsområdet til nye idrætsfaciliteter og at puljen fordeles ved konkurrence.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
I Holbæk Kommunes budget for 2015-2018 er der under halpuljen afsat en udviklingspulje på kultur- og fritidsområdet på 1. mio. kr. årligt til nye faciliteter i sportshallerne i lokalområderne.
Mange af kommunens haller er bygget i 60’erne og 70’erne og der er behov for at skabe nye udviklingstiltag i disse haller og deres udeanlæg, som kan appellere til nye brugere – såvel organiserede som uorganiserede.
I budgetaftalen er det præciseret, at udviklingspuljen alene må anvendes til at skabe nye faciliteter, som ikke findes i en radius af 10 km. fra, hvor aktiviteten etableres.
Der udmeldes en konkurrence om fordeling af puljen, hvor lokale aktører kan ansøge til projekter, der opfylder puljens formål fra budgetaftalen.
Proces og tidsplan for konkurrencen
Kriterier for konkurrencen godkendes af Udvalget for Kultur og Fritid | 5. januar 2015 |
Konkurrence annonceres på hjemmeside med ansøgningskriterier og frister mv. Der udsendes desuden pressemeddelelse. | Primo februar 2015 |
Idé-workshop for hal- og foreningsaktører med fagfolk fra kommunen. | Primo marts 2015 |
Deadline for ansøgninger. | 1. maj 2015 |
Kvalificering og screening af ansøgninger. | Maj 2015 |
Udvælgelse af projekter. | 1. juni 2015 |
Nedsættelse af følgegruppe til udvalgte projekter. | Efter sommerferien 2015 |
Dommerkomite
Kultur- og fritidssekretariatet bemyndiges til at sammensætte en dommerkomite til at behandle de indkomne projektforslag. Komiteen skal bestå af:
En administrativ medarbejder fra kommunens byggemyndighed.
En administrativ medarbejder fra kommunens kultur- og fritidsområde.
Tre medlemmer fra Udvalget for Kultur og Fritid.
Et medlem af Folkeoplysningsudvalget.
Desuden indbydes Lokale og Anlægsfonden til at deltage med en repræsentant i dommerkomiteen.
Kriterier
Følgende kriterier vil indgå i bedømmelsen af de projektforslag, der kan opnå støtte:
· Stærk lokal forankring – lokale foreninger eller brugere skal stå bag.
· Nye faciliteter som ikke findes i en radius af 10 kilometer, hvorfra aktiviteten etableres.
· Projekter skal appellere til selvorganiserede brugere og aktiviteter.
· Projekter skal appellere til nye brugertyper.
Hvem kan ansøge?
Ansøgninger kan komme fra foreninger, frivillige brugere, borgere mv. Ansøgninger skal indsendes via den lokale halbestyrelse. Hver halbestyrelse kan kun indsende en ansøgning.
Ansøgninger
Idéer og projektforslag må indleveres som skitser, da det primært er den gode idé, som efterspørges. Efterfølgende vil der ske en faglig kvalificering og projektering af forslag.
Vinderen af konkurrencen kan forvente
· Bistand til at kvalificere projektet.
· Økonomisk bistand til at realisere projektet.
Der er afsat 1. mio. kr. til puljen i 2015, men realisering af idéer og projektforslag må gerne koste mere end 1. mio. kr., da projekter gerne må budgettere med medfinansiering fra anden side.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Udvalget for Kultur og fritid, Økonomiudvalget og byrådet.
Beslutningssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at der træffes beslutning om:
der frigivelse af anlægsmidler til renovering af hallerne i Holbæk Kommune på i alt 9,4 mio. kr.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Center for Ejendomme varetager større renoveringsprojekter på haller placeret i Holbæk Kommune samt foranstaltninger, der skal medvirke til at sænke energiforbruget. Der er i budget 2015 afsat anlægsmidler til renovering af hallerne i Holbæk Kommune på i alt 9,4 mio. kr.
Hvorfor frigives midlerne så tidligt
Midlerne til renoveringsprojekter skal anvendes inden udgangen af budgetåret, for at undgå der sker overførsler mellem årene. Derfor skal frigivelsen ske så tidligt på året som muligt, for at sikre at renoveringsprojekterne kan blive afsluttet.
Oversigt over renoveringsprojekter
I bilag 1 er en oversigt over de haller, som i 2015 vil blive renoveret eller, hvor der skal arbejdes med energibesparende foranstaltninger. Udvælgelsen sker med udgangspunkt i registreret vedligeholdelsesbehov, energimærkninger samt bygningsreglementet 2010, kap. 6.
Den samlede oversigt kan ændre sig over året, hvis der opstår akutte sager, der kræver en anden disponering af midlerne. Beløbene på de forskellige renoveringer er prisoverslag, da der ikke er indhentet endeligt tilbud endnu. Derfor har oversigten en samlet total der ligger over de 9,4 mio. kr.
Opfølgning
Som opfølgning på den vedlagte oversigt laver Center for Ejendomme ultimo januar en prioriteret version af bilag 1, der viser vigtigheden af de individuelle projekter.
Derudover vil der i juni 2015 komme en status på renoveringsprojekterne til orientering i Udvalget for Kultur og Fritid.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Bevillingsskema:
Opgave | Bevillingstype | Indeværende år |
Halpulje 2015 | Anlæg | 9.400.000 kr |
I alt | | 9.400.000 kr |
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Udvalget for Voksne, Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Direktør Kenn Thomsen indstiller at
Der gives mandat til KKR-repræsentationen om at underskrive implementeringsaftalen om opstart af det Fælles Medicin Kort
Den forventede ekstraudgift til implementeringen finansieres af midler til ”det nære sundhedsvæsen” fra økonomiaftalen for 2015
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Holbæk Kommune har 7/1 2015 modtaget anmodning fra formandsskabet i KKR Sjælland om at give mandat til de kommunale repræsentanter i det regionale praksisplanudvalget til at indgå aftale med de praktiserende læger om honorering for en ekstraordinær oprydning på medicinkortet.
Formandsskabet anmoder om at mandatet gives senest den 1. februar 2015 og hvis muligt gerne inden 14. januar 2015.
I forbindelse med kommunernes implementering af det Fælles Medicin Kort (FMK), har kommunerne oplevet uoverensstemmelse mellem kommunernes egne medicinlister og medicinoplysningerne i FMK.
For at gøre det muligt for kommunerne at basere medicinadministration på oplysningerne i FMK er det nødvendigt at en læge foretager den nødvendige oprydning på medicinkortet.
Ved den nye overenskomst med Praktiserende Lægers Organisation (PLO) blev lægerne honoreret for at tage det nye Fælles Medicin Kort i brug. Der har imidlertid ikke kunne opnås enighed med lægerne om at varetage den ekstraordinære oprydning inden for rammerne af overenskomsten.
For at komme hurtig videre med det Fælles Medicin Kort har KL, Danske Regioner og PLO aftalt en plan for den ekstraordinære oprydning. Planen skal forhandles på plads i det regionale praksisplanudvalg.
KL har beregnet, at oprydningen vil koste Holbæk Kommune 176.250 kr. som finansieres af midlerne fra økonomiaftalen til styrkelse af det nære sundhedsvæsen - herunder ekstra-ordinære indsatser hos de praktiserende læger.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Orienteringssag
Indstilling
Koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen indstiller, at det tages til efterretning:
At der i 4. kvartal 2014 er solgt arealer til en samlet indtægt på 5.796.000 kr. eks. moms samt 10.707.000 kr. som er momsfrit. I alt 16.503.000 kr.
At der i 4. kvartal 2014 ikke er købt arealer eller ejendomme.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Køb og salg 4. kvartal 2014
Administrationen foretager via ejendomsmæglere salg af parcelhusgrunde, erhvervsgrunde og ejendomme. Salgene sker efter byrådets bemyndigelse på de fastsatte udbudsvilkår inden for de gældende lokalplaner.
I perioden 1. oktober til 31. december 2014 er der solgt følgende:
Torpet, Holbæk – 5 parcelhusgrunde
Brynet, Holbæk – 1 areal til rækkehuse
Auroravej, Holbæk – 3 parcelhusgrunde
Ridebanevej, Tuse Næs – 1 parcelhusgrund
Elmegården 156, Jyderup - 1 ejendom
Hovedgaden 15, Regstrup – 1 ejendom
Sønderstrupvej 186, Kr. Eskilstrup – 1 ejendom
Brøndevej 18A, Orø – 1 ejendom
Gl. Skovvej 158, Regstrup – 1 ejendom
Øvej 1, Undløse – 1 ejendom
Vestervangen 65, Holbæk – 1 ejendom
Udby Kirkevej 30, Udby – 1 ejendom
Kirkevej 12D, Gislinge – 1 ejendom
Der er pr. 31. december 2014 følgende salgsmuligheder
7 ejendomme til salg med en udbudspris på i alt 17.350.000 kr.
45 parcelhusgrunde til salg for en minimumspris på i alt 7.520.000 kr. eks. moms
28.077 m2 erhvervsarealer til salg for en minimumspris på i alt 2.450.000 kr. eks. moms
2 erhvervsarealer til salg for i alt 16.949.530 kr. eks. moms
Køb og salg i alt 2014
| 1 kvartal | 2 kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | Total 2014 |
Solgt | 7.876.000 | 13.193.488 | 6.517.000 | 16.503.000 | 44.089.488 |
Købt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sammenligning af salgssummer mellem år
Efter ønske fra ØU ændredes opgørelsen af salgssummer ved årsskiftet.
Salgssummerne blev tidligere opgjort uden moms. Fra årsskiftet 2014 er salgssummerne opgjort som nettobeløb idet, der skal afregnes moms af de fleste salgsindtægter. Det byder, at det ikke er muligt at sammenligne salgssummerne før/efter 2013/2014.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget
Orienteringssag
Indstilling
Administrerende direktør Hans Søie indstiller, at:
orienteringen tages til efterretning.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Byrådet besluttede i 2013 at indgå i en foranalyse vedr. etablering af et fælles forsyningsselskab. Der er truffet principbeslutning i de fire kommuner Holbæk, Lejre, Roskilde og Sorø om deltagelse i det videre arbejde i september 2014. Et fælles holdingselskab på tværs af de fire forsyningsselskaber vil muliggøre realisering af væsentlige synergier, som skønnes til mere end 55 mio. kr. årligt.
Projektorganisationen er på den baggrund etableret og bemandet. Efterfølgende er der oprettet et rådgivende udvalg med repræsentation af de fire bestyrelsesformænd. Formålet er at sikre dialog om processen samt input om selskabsspecifikke forhold.
Der gennemføres udbud af juridiske tjenesteydelser, management og økonomi. Udbuddet på de juridiske tjenesteydelser er afsluttet og rådgiverne blev HORTEN. Management og økonomi gennemføres som EU-udbud og afsluttes i uge 6 2015.
I januar 2015 igangsættes proces om oplæg til fælles ejeraftale. Ejeraftalen skal eksempelvis indeholde ejerfordeling og hver ejerkommunes indflydelse i det nye fælles forsyningsselskab, bestyrelsessammensætning, minoritetsbeskyttelse og kapitaliseringen af synergigevinsterne fra potentialeafklaringen. Den forventes klar til beslutning i kommunalbestyrelserne i løbet af april 2015. På baggrund af ejeraftalen forventes endelig godkendelse af fusion af de fire forsyningsselskaber i september 2015.
Kommunalbestyrelser og selskabsbestyrelser vil inden politisk behandling af forslag til ejeraftalen blive inviteret til et halvdagsarrangement i marts 2015.
Yderligere informationer om etablering af et fælles forsyningsselskab er tilgængeligt på www.forsyningssamarbejde.dk
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningssag
Indstilling
Kommunaldirektør Hans Søie indstiller, at:
økonomi- og aktivitetsopfølgningen pr. november 2014 tages til efterretning
der gives en anlægsbevilling på samlet set 7,5 mio. kr. til diverse ombygninger (sikring af formalia)
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
I løbet af 2014 er ledigheden for de forsikrede ledige i Holbæk Kommune faldet overraskende meget – og mere udtalt end på landsplan. Denne tendens har afspejlet sig i forventningerne til det samlede regnskabsresultat på området. Forventningen ved denne sidste budgetopfølgning i 2014 er ingen undtagelse. Vi forventer yderligere mindreforbrug.
De samlede driftsudgifter er estimeret til 3.887 mio. kr., hvilket er 48 mio. kr. mindre end det korrigerede budget. Det samlede forventede mindreforbrug består af et mindreforbrug på 61 mio. kr. på områder med overførselsadgang og et merforbrug på 13 mio. kr. på områder uden overførselsadgang. Mindreforbruget på 61 mio. kr. vil blive ansøgt overført til 2015.
Anlægsudgifterne er estimeret til 151 mio. kr., hvilket er 71 mio. kr. lavere end det korrigerede budget. Af mindreforbruget på 71 mio. kr. vil 63 mio. kr. blive ansøgt overført til 2015.
Den forventede reduktion af de samlede driftsudgifter er - sammen med forventningen om samlet set lavere anlægsudgifter - medvirkende til, at regnskabsresultatet, som viser et forventet overskud på 69 mio. kr., er forbedret med 37 mio. kr. i forhold til budgetrevision 3.
I tabel 1 vises forventningen til det samlede regnskabsresultat med udgangspunkt i estimaterne ved udgangen af november måned 2014.
I mio. kr. | Oprindeligt budget | Korrigeret budget 30.11.2014 | Forventet regnskab 30.11.2014 | Forventet afvigelse 30.11.2014 |
| A | B | C | D=C-B |
Indtægter | -4.081,3 | -4.066,9 | -4.067,7 | -0,8 |
Skatter | -2.901,1 | -2.892,2 | -2.893,0 | -0,8 |
Tilskud og udligning | -1.180,2 | -1.174,6 | -1.174,6 | 0,0 |
Driftsudgifter | 3.908,4 | 3.934,5 | 3.886,6 | -47,9 |
- Økonomiudvalget | 453,0 | 473,8 | 446,2 | -27,6 |
- Udvalget for Børn | 1.172,9 | 1.201,6 | 1.185,2 | -16,4 |
- Udvalget for Voksne | 1.150,5 | 1.162,9 | 1.163,1 | 0,2 |
- Udvalget for Klima og Miljø | 139,2 | 144,8 | 145,2 | 0,4 |
- Udvalget for Arbejdsmarked | 881,8 | 833,5 | 829,2 | -4,4 |
- Udvalget for Kultur og Fritid | 111,0 | 117,9 | 117,7 | -0,2 |
Renter | 27,7 | 23,7 | 23,7 | 0,0 |
Resultat af primær drift | -145,2 | -108,6 | -157,4 | -48,8 |
Anlæg | 143,8 | 222,3 | 151,1 | -71,2 |
Forsyningsvirksomhed | -0,1 | 7,3 | 7,3 | 0,0 |
Resultat | -1,5 | 121,0 | 1,0 | -119,9 |
Finansiering | -63,8 | -70,7 | -69,6 | 1,1 |
- Låneoptagelse | -131,4 | -119,1 | -89,0 | 30,1 |
- Afdrag på lån | 60,4 | 48,0 | 48,0 | 0,0 |
- Balanceforskydninger | 7,2 | 0,4 | -28,6 | -29,0 |
Resultat i alt | -65,2 | 50,3 | -68,6 | -118,9 |
Anlægsprojekter hvortil der søges om anlægsbevillinger:
Der søges om anlægsbevilling på 7,5 mio. kr. for årene 2012, 2013 og 2014 til diverse ombygninger. Bevillingen dækker udgifter til sikring (risikostyring), lokaleombygninger, flytteudgifter og IT-investeringer.
Der er ikke tale om en bevilling, der påvirker kommunens bundlinje. Ansøgningen sikrer udelukkende, at formalia kommer på plads, idet der principielt skal gives bevilling til at dække vores anlægsudgifter i takt med, at vi bruger dem.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Udvalget for Kultur og fritid, Økonomiudvalget, byrådet
Beslutningsforslag
Indstilling
Direktør Erik Kjærgaard Andersen, indstiller at:
Der bliver frigivet anlægsmidler på 7,3 mio. kr. til renovering af Ugerløse Friluftsbad, vandbehandling og bassin, samt naturlige følgearbejder.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Renoveringen af friluftsbadet omfatter:
Primært omhandler renoveringen kun selve bassinet og vandbehandlingsanlægget, som i dag ikke lever op til nutidens krav, og er helt nedslidt, dog har det vist sig at beton konstruktionen, stadig er i en god stand. Trapper til omklædning er ved at smuldre og der er stor risiko for at disse går i stykker, når der graves tæt på. For at bevare hovedbygningen, vil denne blive malet.
Nye højtliggende overløbs render på langsiderne af bassinet
Ny bund i bassinet med nyt indløbssystem
Nye klinker på alle overflader
Udvidelse af eksisterende teknikkælder
Nyt vandbehandlingsanlæg, kemikalieanlæg,
Ny udligningsbeholder og skyllevandstank.
Nyt bassinudstyr
Myndighedskrav om lukning af en vandboring som forefindes i teknikrum, der skal sløjfes af vandmiljømæssige årsager.
Udskiftning af trapper til omklædning
Maling af klubhus
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Ved grundopgaven med renovering af bassin og vandbehandling vil der være anlægsudgifter for 7,3 mio. kr. Midlerne er afsat i budgettet for år 2015.
Øvrige konsekvenser
Hvis ikke renovering og opdatering bassin og vandbehandlingsopgaven bliver igangsat, kan det ikke forventes at bassin kan åbne i år 2015.
Ved renovering af bassin og vandbehandling, bevares et stykke kulturhistorien, da Ugerløse Friluftsbad er en af de ældste i Danmark.
Samtidig bevares det store lokale engagement, der er forbundet med bassinet.
Det skal forventes, at bade- og omklædningsfaciliteterne skal renoveres inden for de næste par år. Indtil da vil der være afledte driftsudgifter på dette område, da faciliteterne er i dårlig stand.
En renovering af faciliteterne vil koste mellem 1,1 og 2,5 mio. kr. alt efter hvilken løsning der bliver valgt.
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger