Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget
Beslutningssag
Indstilling
Kommunaldirektør Hans Søie indstiller, at:
dagsordenen bliver godkendt
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget, byrådet
Orienteringssag
Indstilling
Kommunaldirektør Hans Søie indstiller, at:
halvårsregnskab 2014 tages til efterretning
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Regnskabsopgørelsen viser en forventning om et underskud på 16,6 mio. kr., hvilket er en forbedring på 53,7 mio. kr. i forhold til det korrigerede budgetterede underskud på 70,3 mio. kr.
De estimerede udgifter for hele 2014 opgjort pr. 30.6. for hele Holbæk Kommune og set i forhold til det korrigerede budget viser et mindreforbrug på driftsudgifterne på 18,2 mio. kr.
Konjunkturen ser ud til at vende i Holbæk kommune. Der ses et fald i ledigheden for forsikrede ledige, en udvikling som ser ud til at fortsætte resten af året. Denne udvikling er den væsentligste årsag til det forventede mindreforbrug på driftsudgifterne.
På det specialiserede børneområde ses desuden en udvikling med færre udgifter til forebyggende foranstaltninger og færre udgifter til sikrede institutioner som følge af færre domsanbringelser.
I modsat retning ses det, at der på det specialiserede voksenområde forventes øgede udgifter til særligt tilrettelagt uddannelsesforløb (STU) og til efterværn, hvor unge går fra anbringelse til et selvstændigt voksenliv.
Hertil kommer at der forventes færre lejeindtægter på Holbæk Seminarium, da de hidtidige lejere har opsagt lejeaftalerne.
Halvårsregnskabet
Halvårsregnskabet er opfølgningsmæssigt anderledes end alle øvrige budgetopfølgninger i løbet af budgetåret. I de sædvanlige budgetopfølgninger er fokus på forventet regnskabsresultat set i forhold til det korrigerede budget. I halvårsregnskabet følges der op i forhold til det oprindelige budget.
Når der følges op i forhold til det oprindelige budget, vil afvigelser være påvirket af overførsler af uforbrugt budget fra foregående år samt andre budgetændringer. De likviditetsmæssige forskydninger som følger af overførslerne fra 2013, er indeholdt i halvårsregnskabet. Udgangspunktet for afvigelser mellem forventet forbrug og budget, er dermed væsentligt forskelligt i de to opgørelser.
Regnskabsopgørelsen viser en forventning om et underskud på 16,6 mio. kr., hvilket er en forringelse på 81,8 mio. kr. i forhold til det oprindeligt budgetterede overskud på 65,2 mio. kr., men en forbedring på 53,7 mio. kr. i forhold til det korrigerede budgetterede underskud på 70,3 mio. kr.
Det skyldes i al væsentlighed overførsel af uforbrugt budget fra 2013 som var 57,0 mio. kr. på driftsområdet og 115,0 mio. kr. på anlægsområdet. Det betyder, at nogle af de udgifter som var planlagt til afholdelse i 2013, først vil blive afholdt i 2014. Der er tale om en likviditetsmæssig periodeforskydning.
For driftsudgifterne modsvares det dog af en forventning om færre udgifter på beskæftigelsesområdet på 32,3 mio. kr. De færre udgifter på beskæftigelsesområdet kan i al væsentlighed henføres til en gunstig udvikling af ledigheden for forsikrede ledige. Desuden ses et stigende udgiftspres på en række områder og særligt på området vedrørende Udvalget for Voksne.
For anlægsudgifterne er det foretaget en fornyet prioritering af anlægsprojekter, hvor en del ikke forventes gennemført (energirenovering) og en del anlægsprojekter periodeforskydes til 2015. Det påvirker også det forventede regnskabsresultat.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger
Sagsgang og sagstype
Økonomiudvalget - byrådet
Indstilling
Kommunaldirektør Hans Søie indstiller, at:
Budgetforslaget oversendes til byrådets 1. behandling.
Byrådet beslutter, om Holbæk Kommune senest 4. september skal søge om andel i Økonomi- og Indenrigsministeriets ramme til skatteforhøjelser.
Direktionen anmodes om at fremlægge et beslutningsoplæg i december 2014. Oplægget skal skabe mulighed for vækst og udvikling i budgetoverslagsårene via nye omstillinger, der enten reducerer driftsudgifterne eller kan føre til øgede indtægter.
Alternativ indstilling
Beskrivelse af sagen
Byrådet har i marts besluttet, at der skal laves forlag til, hvordan der bringes balance i budget 2015-2018 og samtidig er plads til vækstinitiativer. Det samlede initiativ kalder vi for Holbæk i Fællesskab og består af grundpakken og de 4 omstillingsprojekter,
Grundpakken består af:
Fokus på kerneopgaver – vi har fokus på dét, der efterspørges af borgerne.
Velfærdsteknologi – vi øger brugen af telemedicin, personlifte mv.
Digitalisering – vi bruger de muligheder, der er for at arbejde digitalt – både internt i organisationen og i forhold til borgerne.
Arealoptimering – vi bruger vores bygninger smartere, og sælger hvad vi kan.
Udbud – via indkøbsoptimering og udbud køber vi ind, hvor det er billigst.
Fokus på ledelseskapacitet – ledelsestyngden er analyseret, og vi er i gang med at planlægge, hvordan den kan slankes.
Trimmet administration – vi effektiviserer administrationen.
Omstillingsprojekterne er ”Aktiv hele livet”, ”Uddannelse til alle unge 16-30 år”, ”Alle kan bidrage på arbejdsmarkedet”, samt ”Læring og Trivsel hos børn og unge”.
Holbæk i Fællesskab hjælper os godt på vej i forhold til at løse den økonomiske udfordring, men som det fremgår af tabellen er der fortsat underskud i alle budgetårene.
Budget 2015-2018
I mio. kr. | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Skatteindtægter, tilskud og udligning | -4.042 | -4.037 | -4.093 | -4.153 |
Driftsudgifter | 3.872 | 3.814 | 3.745 | 3.683 |
Renter | 18 | 20 | 20 | 19 |
PL fremskrivning | | 74 | 147 | 220 |
Strukturel balance | -152 | -129 | -182 | -231 |
Anlæg | 189 | 143 | 135 | 128 |
Lån | -70 | -51 | -41 | 30 |
Afdrag og finansforskydninger | 101 | 130 | 99 | 93 |
Resultat (- overskud, + underskud) | 69 | 93 | 12 | 19 |
Budgetforslaget for 2015-2018 er baseret på følgende forhold:
Driftsudgifter
Budgetforslaget for 2015 indeholder serviceudgifter på 2.750 mio. kr. Serviceudgifter er de udgifter, som bruges til skoler, daginstitutioner, ældrepleje, veje, kultur handicappede mv.
Der er overførselsudgifter for 768 mio. kr.. Overførselsudgifter rummer udgifter til forsørgelse det vil sige: kontanthjælp, førtidspension, sygedagpenge mv.
Endelig er der driftsudgifter, som hverken er serviceudgifter eller overførselsudgifter. Det drejer sig om udgifter og indtægter på ældreboliger, kommunens bidrag til driften af sygehusene, refusion af særligt dyre enkeltsager samt udgifter til forsikrede ledige. Samlet set 353 mio. kr.
Anlægsudgifter
Anlægsudgifterne i budgetforslaget underbygger de ambitioner som byrådet har – og hænger sammen med de øvrige aktiviteter, som iværksættes.
Investeringsoversigten er baseret på en 10 års horisont, så også langsigtede behov tilgodeses.
Skat
Budgetforslaget bygger på følgende antagelser vedrørende skatteindtægterne. Der er ikke indarbejdet ændringer i skatteprocent og promiller i forhold til 2014.
Indkomstskat | Statsgaranteret udskrivningsgrundlag, 10.747 mio. kr. | Skatteprocent på 25,1 |
Grundskyld | Grundværdi på 8.746 mio. kr. eksklusiv produktionsjord | Grundskyldspromille på 23.56 |
Herudover fastsættes kirkeskatteprovenuet på baggrund af et statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kirken på 8.884 mio.kr. med en uændret skatteprocent på 0,96.
Hvis kommunen vil søge andel i Økonomi- og Indenrigsministeriets ramme til skatteforhøjelse, skal det ske senest den 4. september.
2. behandling
Budgettet behandles for anden gang i Byrådet den 8. oktober.
Budget 2016-2019
På budgetcampen indstillede byrådet at næste års budgetlægning skal bygge videre på de nye elementer i dette års budgetlægning. Direktionen skal således på baggrund af byrådsbeslutning i december, allerede inden udgangen af 2014 begynde på iværksættelsen af ”Holbæk i Fællesskab 2” – hvor fokus fastholdes på fornyelse af måden vi løser vores opgaver og inddragelse af borgerene i budgetarbejdet.
Beskrivelse af alternativ indstilling
Økonomiske konsekvenser
Øvrige konsekvenser
Høring
Budgetforslaget sendes i høring i perioden torsdag, den 28. august til fredag, den 19. september.
Lovgrundlag – link
Sagshistorik, henvisninger